Pierwsze wizytówki pojawiły się już w XV wieku w Chinach – miejscu narodzin papieru. Początkowo wyrabiano je ręcznie. W Europie natomiast wizytówki rozpowszechniły się dopiero w czasach nowożytnych – najpierw we Francji za panowania Ludwika XIV, gdzie nie służyły promowaniu biznesu lecz stanowiły atrybut arystokracji. Czy w obecnych czasach wizytówki również pełnią ważną rolę?
Dlaczego wizytówka jest istotna?
W Polsce wizytówki upowszechniły się dopiero pod koniec XVIII wieku, podczas obrad sejmu czteroletniego. Popularny stał się zwyczaj wręczania wizytówek przy okazji odwiedzin. W domach pojawiły się specjalne pudełka, w których gromadzono wizytówki gości i już wtedy oceniano przybyłe osoby przez pryzmat otrzymanych od nich wizytówek! W XIX wieku, wraz z pojawieniem się klasy średniej i rozwojem przemysłu, wizytówka stała się elementem niezbędnym – zyskała też znaczenie w biznesie (zwłaszcza w USA oraz Anglii, gdzie powszechnie używali jej londyńscy kupcy). Miała większe rozmiary – karty do gry, a do jej produkcji stosowano technikę miedziorytu lub linorytu. Z czasem zaczęły pojawiać się na nich fotografie, a ręczną produkcję zastąpiono drukiem – pierwsze wydrukowane seryjnie wizytówki pojawiły się we Włoszech. Dlaczego wizytówka jest tak ważna? Pamiętajmy, że wizytówka to: część identyfikacji wizualnej całej firmy, najmniejszy, poręczny element, który klient może nosić zawsze przy sobie, do którego może sięgnąć w każdej chwili, gdy chce się skontaktować; pierwsze wrażenie na kliencie – wizytówka powinna przyciągać klienta, sprawić, żeby zechciał nawiązać kontakt (wejść na stronę, dowiedzieć się więcej);mały „przypominacz” o tym, kim jesteśmy – wizytówka powinna kojarzyć się z produktami, usługami firmy. Wizytówka powinna być spójna z całą identyfikacją wizualną – logo, użyty krój pisma, kolorystyka, kształty. Projektując wizytówkę musimy pamiętać, aby była przede wszystkim czytelna – to mały format, a zawiera najważniejsze informacje – nazwę, stronę firmy. Każda profesjonalna firma powinna o tym, że wizytówki są odzwierciedleniem szacunku do klienta i rzetelnego podejścia do swoich spraw biznesowych, które z pewnością zostanie docenione.
Ograniczmy ilość umieszczanego na niej tekstu do minimum. Spróbujmy oddać charakter firmy, sprawić, aby kojarzyła się z jej usługami od pierwszego spojrzenia. Pamiętajmy o poczuciu humoru – zabawne wizytówki zapadają w pamięć, a przede wszystkim wzbudzają pozytywne emocje u odbiorcy – w rezultacie firma kojarzy mu się z czymś pozytywnym.