Pojęcie public relations, (w skrócie: PR), tłumacząc bezpośrednio z języka angielskiego oznacza: „stosunki, kontakty publiczne”. Oczywistym jest zatem fakt, że w nieco szerszym kontekście termin ten rozumiany jest przede wszystkim jako właściwe kształtowanie poprawnych relacji w obszarze komunikacji między daną jednostką, a jej otoczeniem zewnętrznym lub określoną instytucją, a środowiskiem ją otaczającym.
Profesjonalizm agencji public relations jako wyznacznik jej efektywności
W tym miejscu warto jednak podkreślić, że public relations na oczekiwanym poziomie może być także kształtowany zarówno pomiędzy instytucjami, jak i osobami pracującymi w danej firmie lub funkcjonujących w różnych jej oddziałach. W tym ostatnim przypadku ma się wówczas do czynienia z zaistnieniem tzw. PR wewnętrznego, realizowanego chociażby w ramach korporacji. Przykład poprzedni, zarysowany powyżej odnosił się natomiast bezpośrednio do PR zewnętrznego. Jego podstawowym zadaniem staje się w szczególności właściwa budowa relacji osób lub przedsiębiorstw ze światem zewnętrznym, a zatem, rynkiem oraz działającymi na nim podmiotami. Naturalnym jest, że dobre kontakty z innymi obecnymi w obiegu przedsiębiorstwami, w pierwszym okresie nawet mocno ze sobą rywalizującymi, mogą w rezultacie zaowocować, ścisłą współpracą, a co za tym idzie, wymiernymi finansowymi dla obu stron. Aby jednak definitywnie tak się stało osobie czy firmie takiej musi najpierw pomóc profesjonalna agencja PR, kreując w następstwie jej odpowiedni wizerunek. To, rzecz jasna, priorytetowe zadanie, zlecone tego typu specjalistom. Kształtowanie wizerunku odbywa się, co oczywiste, na wielu płaszczyznach. Tymi podstawowymi są sfera wirtualna i realna. Do tej pierwszej zaliczyć można głównie: „konstrukcję” tożsamości firmy oraz lobbing. W drugim „koszyku” umieścić zaś z pewnością trzeba tzw. media relations, czyli relacje, kontakty z mediami, które coraz częściej przenoszą się w przestrzeń Internetu. Ponadto zaznaczyć wypada, że profesjonalna agencja PR dobrze sprawdzić się powinna także w momencie zaistnienia poważnej sytuacji kryzysowej. Nie bez znaczenia okazuje się również pomoc tego rodzaju agencji choćby w skutecznej promocji tzw. wydawnictw własnych. O niektórych z wymienionych wyżej elementów, nieco więcej informacji znajdzie się poniżej. Zanim jednakże to nastąpi, podkreślić należy, że profesjonalnymi usługami w obszarze public relations zajmują się eksperci nazywani PR-owcami. Elementarnym fundamentem w dążeniu do właściwej kreacji pozytywnego wizerunku firmy jest zwłaszcza właściwa budowa tożsamości wskazanego przedsiębiorstwa lub instytucji. Sprowadza się ona w swej istocie szczególnie do stworzenia podwalin „dobrego obrazu” danej organizacji, w kręgu ją otaczającym, a często także i poza nim. Ważnym działaniem, jakie musi przeprowadzić profesjonalna agencja PR okazują się także wszelkie posunięcia związane z lobbingiem na rzecz wybranego podmiotu. Dużym wyzwaniem mogą się także okazać przedsięwzięcia zmierzające do faktycznej eliminacji sytuacji kryzysowej, wywołanej na terenie firmy. Zupełnie innym, niejako odrębnym segmentem, w jakim również wykazać się winna profesjonalna agencja PR, jest funkcjonalność internetowa.
Podstawowymi zadaniami w tej sferze są przede wszystkim: uruchomienie strony internetowej, opracowanie koncepcji funkcjonowania określonej firmy w mediach społecznościowych oraz adekwatne wygenerowanie tzw. materiałów własnych, to znaczy ulotek, folderów oraz komunikatów skierowanych bezpośrednio do opinii publicznej. Jak zatem widać profesjonalna agencja PR spełnia w praktyce wiele kluczowych ról.