Uzyskanie licencji lotniczej nie jest łatwym zadaniem. Musimy poświęcić dużo czasu na naukę, nie tylko tą praktyczną, ale również teoretyczną. Choć na samym początku najważniejsze jest wybranie odpowiedniego kursu, który zadowoli nasze oczekiwania. Jeśli chcemy zostać pilotem dla własnej satysfakcji, to nie będziemy mieli z tym większego problemu, kiedy marzy nam się praca w międzynarodowych liniach lotniczych mamy utrudnione zadanie.
Jaką licencję lotniczą wybrać?
Decydując się na pracę pilota samolotu pasażerskiego musimy przygotować się na dużo wydatków. Odpowiedni kurs może trwać nawet kilka lat, a jego koszty są bardzo wysokie. Oprócz gotówki musimy być również wyposażeni w dużą odporność psychiczną, przecież w naszych rękach będzie życie tysięcy ludzi. Jeśli chcemy uzyskać licencję, która pozwoli nam na relaks i dobrą zabawę, a nie prace w zawodzie pilota, to dobrym rozwiązaniem będzie wybór pomiędzy dwoma najpopularniejszymi kursami. Pierwszy z nich nosi nazwę UACP i jest to świadectwo kwalifikacji pilota samolotu ultralekkiego. W związku z wydatkami jest to najtańsza opcja. Jednak najbardziej nas ogranicza. Możemy latać samolotem, którego masa startowa nie będzie przekraczała 495 kilogramów, dodatkowo mieści on tylko dwie osoby. Lotnicza licencja LAPL oferuje nam znacznie więcej. Jesteśmy w stanie latać nie tylko w dzień, ale także w nocy. Ponadto jeśli zaliczymy egzamin z języka angielskiego, możemy wykonywać loty międzynarodowe w rejonie Unii Europejskiej. Dodatkowo samolot pomieści nawet cztery osoby, a jego masa startowa może sięgać nawet 2000 kilogramów. Szkolenia przy jednej i drugiej licencji wyglądają podobnie. Część teoretyczna zajmuje od 60 do 100 godzin, a nauka samego latania od 28 do 30. Jednak trzeba zaznaczyć, że nie od razu wykonamy swój pierwszy lot. Na początku będziemy musieli opanować obsługę podstawowych urządzeń, potem technikę startu i lądowania. Po tym wraz z instruktorem wzniesiemy się po raz pierwszy. Ważną informacją, o której musimy pamiętać, to brak możliwości latania w przestrzeni kontrolowanej, czyli tam gdzie kursują m.in. samoloty pasażerskie.
Rozpoczynając przygodę z lataniem powinniśmy dokładnie zastanowić się, którą licencję chcemy zrobić. Tak by w przyszłości nie mieć żadnych problemów. Należy również pamiętać, że przy kursie UACP nie będziemy mogli dalej rozwijać swoich umiejętności, tylko będziemy musieli zaczynać kolejne szkolenia od nowa. Za to przy wyborze licencji LAPL mamy możliwość uzyskania kolejnych uprawnień i kontynuowania nauki.