Sporty rowerowe są bardzo szeroko rozpowszechnioną formą rozrywki dla pasjonatów, którzy kochają poruszać się na dwóch kółkach. Ich różnorodność sprawia, że każdy znajdzie coś odpowiedniego dla siebie i będzie czuł się spełniony. Trzeba zaznaczyć, że do każdego rodzaju dyscypliny jest stosowany inny rodzaj sprzętu, który wpływa istotnie na wydajność zawodników biorących udział w zawodach.
Opona rowerowa 29 cali
Najpopularniejszą dyscypliną rowerową, która przynosi naprawdę dużo emocji jest jazda rowerami górskimi w terenie. Podczas niej uczestnicy poruszają się rowerami o mocnych amortyzowanych ramach wyposażonych w terenowe opony po nierównym terenie górskim i starają się osiągnąć dobry czas na odcinkach trasy. W tym sporcie najwięcej kontrowersji podczas wyboru sprzętu budzi rozmiar opon używanych przez zawodników. Rowerzyści dzielą się na dwie szkoły. Jedni lubią poruszać się na mniejszych oponach, natomiast inni wolą opony rowerowe 29 cali, które zwiększają szybkość zawodników. Większe opony wydają się lepsze, jednak każde rozwiązanie ma swoje wady i zalety. Rowerzyści ceniący sobie mniejszy rozmiar opon podkreślają, że rowery w nie wyposażone są bardziej zwrotne i mają lepsze przyspieszenie, co jest związane z mniejszym oporem pedałów podczas przykładania do nich większej mocy. Jednak to opony 29 cali wiodą prym na długich odcinkach prostych, gdzie nie mają sobie równych. Nic dziwnego, gdyż większa średnica opon zapewnia większą szybkość przy tych samych obrotach pedałów. Dodatkowo większe opony lepiej znoszą nierówności, a co za tym idzie w terenie spisują się bardzo dobrze. Geneza powstania tego nietypowego jak może się niektórym wydawać rozmiaru opon jest tak naprawdę łatwa do wyjaśnienia, gdyż ten typ opon to tak naprawdę opona 28 cali tylko w wersji terenowej bieżnik powoduje jej większą średnicę. Dlatego niektórzy mogą próżno doszukiwać się takiego rozmiaru w innych typach rowerów, gdyż on po prostu nie istnieje. Warto zauważyć, że kolarze górscy, którzy mają najlepsze wyniki z reguły używają tego typu opon, co skłania się ku poglądowi, że są one jednak wydajniejsze.
Bez względu na niektóre statystyki powinniśmy sami dobrać wielkość opon do naszego stylu jazdy, gdyż wielu osobom bardziej wygodnie jeździłoby się na mniejszych oponach. Jeśli byłaby to szosa, to wynik byłby tylko jeden, ale w terenie wiele zależy od przebiegu trasy i rodzaju terenu po którym przejeżdżają rowerzyści. Warto to przemyśleć przed podjęciem zakupu w sklepie rowerowy lub sportowym.